Wat zijn de kosten bij de aankoop van een woning ?

Bij de aankoop van een woning komen er helaas bij de geafficheerde prijs nog kosten bij.  Bovendien zijn deze kosten bij de aankoop van een nieuwbouwwoning niet hetzelfde als bij de aankoop van een reeds bewoond pand.  En ze zijn dan bovendien nog eens anders naargelang je persoonlijke situatie

Algemeen

Bij elke aankoop die we doen, passeert de fiscus mee langs de kassa.  Voor de meeste goederen is dat eenvoudigweg 21% van het bedrag (aankoopbedrag +21% = netto te betalen (geafficheerde bedrag).  Helaas is dat bij vastgoed net iets anders en een stuk complexer.  We zetten het hier graag voor jou op een rijtje :

Bij een woning wordt er vertrokken van de geafficheerde prijs.  Hierbij komt nog de registratiebelasting of BTW, notariskosten en administratieve kosten.

Koop je een bouwgrond of bestaand pand, dan betaal je hierop registratiebelasting.  Deze belasting is een percentage dat wordt berekend op het totale aankoopbedrag en afhankelijk is van het gewest waarin het pand gelegen is.  In vlaanderen is dit momenteel 12%.

Koop je een nieuwbouwwoning of –appartement, dan is er geen registratiebelasting, maar BTW verschuldigd.  Hierbij moet je er rekening mee houden dat “nieuw” eindigt op 31 december van het tweede jaar dat de woning in gebruik werd genomen…

Aankoop op plan

Complex wordt het pas bij een aankoop op plan.

Koop je een nieuwbouw en worden de grond en de constructie door dezelfde persoon verkocht, dan betaal je 21% BTW op het totaal bedrag.  Koop je grond en constructie niet van dezelfde persoon, dan betaal je registratiebelasting (12%) op de grond en 21% BTW op de constructie.  Een flinke besparing dus !

Als dat alles achter de rug is zijn er nog de notaris- en administratieve kosten.  Je moet er immers voor zorgen dat je aankoop bij de overheid geregistreerd raakt en aan jou wordt toegeschreven.  De totale notaris kost omvat ereloon, Vast recht, aktekost, recht op geschriften, opvragingskosten, overschrijfkosten, fednot pack kosten.  Deze kosten liggen vast en kan je best bij je notaris opvragen.

VERLAAGD BTW-TARIEF VAN 6 PROCENT

In principe betaal je dus 21% BTW, maar van 1 januari 2020 tot 31 december 2022 is er in heel België een aangepast BTW-regime voor de aankoop van een nieuwbouwwoning van kracht. Koop of bouw je een nieuwe woning op een grond waar een oud gebouw werd afgebroken? Dan betaal je een verlaagd BTW-tarief van 6 procent, tenminste als je aan de wettelijk vastgelegde voorwaarden voldoet

Blijf niet met een bouwvraag zitten

Heb je nog een vraag over een van bovenstaande onderwerpen of blijf je met een andere vraag achter ?

Wat zijn de kosten bij de aankoop van een woning ?

Bij de aankoop van een woning komen er helaas bij de geafficheerde prijs nog kosten bij.  Bovendien zijn deze kosten bij de aankoop van een nieuwbouwwoning niet hetzelfde als bij de aankoop van een reeds bewoond pand.  En ze zijn dan bovendien nog eens anders naargelang je persoonlijke situatie

Algemeen

Bij elke aankoop die we doen, passeert de fiscus mee langs de kassa.  Voor de meeste goederen is dat eenvoudigweg 21% van het bedrag (aankoopbedrag +21% = netto te betalen (geafficheerde bedrag).  Helaas is dat bij vastgoed net iets anders en een stuk complexer.  We zetten het hier graag voor jou op een rijtje :

Bij een woning wordt er vertrokken van de geafficheerde prijs.  Hierbij komt nog de registratiebelasting of BTW, notariskosten en administratieve kosten.

Koop je een bouwgrond of bestaand pand, dan betaal je hierop registratiebelasting.  Deze belasting is een percentage dat wordt berekend op het totale aankoopbedrag en afhankelijk is van het gewest waarin het pand gelegen is.  In vlaanderen is dit momenteel 12%.

Koop je een nieuwbouwwoning of –appartement, dan is er geen registratiebelasting, maar BTW verschuldigd.  Hierbij moet je er rekening mee houden dat “nieuw” eindigt op 31 december van het tweede jaar dat de woning in gebruik werd genomen…

Aankoop op plan

Complex wordt het pas bij een aankoop op plan.

Koop je een nieuwbouw en worden de grond en de constructie door dezelfde persoon verkocht, dan betaal je 21% BTW op het totaal bedrag.  Koop je grond en constructie niet van dezelfde persoon, dan betaal je registratiebelasting (12%) op de grond en 21% BTW op de constructie.  Een flinke besparing dus !

Als dat alles achter de rug is zijn er nog de notaris- en administratieve kosten.  Je moet er immers voor zorgen dat je aankoop bij de overheid geregistreerd raakt en aan jou wordt toegeschreven.  De totale notaris kost omvat ereloon, Vast recht, aktekost, recht op geschriften, opvragingskosten, overschrijfkosten, fednot pack kosten.  Deze kosten liggen vast en kan je best bij je notaris opvragen.

VERLAAGD BTW-TARIEF VAN 6 PROCENT

In principe betaal je dus 21% BTW, maar van 1 januari 2020 tot 31 december 2022 is er in heel België een aangepast BTW-regime voor de aankoop van een nieuwbouwwoning van kracht. Koop of bouw je een nieuwe woning op een grond waar een oud gebouw werd afgebroken? Dan betaal je een verlaagd BTW-tarief van 6 procent, tenminste als je aan de wettelijk vastgelegde voorwaarden voldoet

Blijf niet met een bouwvraag zitten

Heb je nog een vraag over een van bovenstaande onderwerpen of blijf je met een andere vraag achter ?

Deze website gebruikit cookies. Door het gebruik van deze site, aanvaard u ons gebruik van deze cookies.